sunnuntai 2. helmikuuta 2020

Mun Instagram-tilistä tehtiin kopio



Toissapäivänä olin iltavuorossa ja ihmettelin kun kännykkä alkoi väristä taskussa aivan villinä. Sain viestejä lukuisilta ystäviltä ja seuraajilta, että mun Instagram-tilistä on luotu kopio ja se profiili yrittää kalastella ihmisiltä tietoja viestitse. 


Mun oma ig-tunnus on idubergaslife, niin tämän kopion nimi on idubergaslifee. Vain yksi kirjain erona. Ensimmäiset viisi kuvaa oli kopioitu, profiilini tietokenttä ja profiilikuva olivat viety suoraan profiilistani. Feikkiprofiili alkoi seuraamaan seuraajiani ja sitten lähettämään heille viestejä missä yritti ensin kalastella puhelinnumeroa selvällä suomenkielellä. Osa ystävistäni sai saman viestin huonolla ruotsinkielellä ja osa englanniksi. Jotkut ystävistäni olivat antaneet epähuomiossa puhelinnumeronsa, jonka jälkeen huijari alkoi vaatimaan luottokorttitietoja. Tähän ei onneksi kukaan langennut. 

Profiili on ilmiannettu ja estetty monesti, mutta se ei kuulemma ole poistunut sieltä vielä.... 


Itsehän en koko profiilia Instagramista löydä, koska tietenkin tämä feikkiprofiilin luoja on estänyt minut. 

En ymmärrä kenellä on aikaa tällaiseen ja kuinka kieroja tapoja jotkut keksivätkin rahanahneuksissaan. Tää todella otti pannuun, mutta onneksi mitään sen vakavampaa ei tapahtunut. Tulipahan taas vaihdettua salasanat ja muutenkin mietittyä mitä kaikkea someen laittaa. 

Kyllä siinä meni silti vähän pasmat sekaisin ja tuli ihan kamala olo että joku yrittää mun nimissä kalastella mun tutuilta tietoja ja hyötyä niistä. 


Kiitos teille kaikki valppaat kaverit jotka ilmoititte mulle heti kun huomasitte tämän huijarin! Sain monta kymmentä viestiä koskien tätä huijausta. Ilman teidän viestejä en olisi tietoinen siitä että joku on kopioinut profiilini. 







1 kommentti:

  1. Tää oli kyllä aika järkytys itsellenikin, en ole koskaan aiemmin mennyt lankaan suomalaisen feikkitilin kanssa mutta tulipa opittua taas uutta ja oon vielä varovaisempi kuin aiemmin.

    VastaaPoista